Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /customers/7/2/b/cf374a9b7/webroots/r1083447/libraries/kunena/menu/helper.php on line 79
Warning: preg_replace_callback(): Compilation failed: invalid range in character class at offset 18 in /customers/7/2/b/cf374a9b7/webroots/r1083447/components/com_kunena/views/common/view.html.php on line 310 Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /customers/7/2/b/cf374a9b7/webroots/r1083447/libraries/kunena/external/nbbc/nbbc.php on line 214 Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /customers/7/2/b/cf374a9b7/webroots/r1083447/libraries/kunena/external/nbbc/nbbc.php on line 226 Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /customers/7/2/b/cf374a9b7/webroots/r1083447/libraries/kunena/external/nbbc/nbbc.php on line 230

EMNE: Del 3 Ting jeg ikke kan

Del 3 Ting jeg ikke kan 9 år 4 måneder dager siden #30

Har hatt litt problemer med stikkakslene og usikkerhet omkring tetning. Kjedelig å gjøre så mye jobb nå, også oppdage etter kort tids bruk at det kommer olje ut og griser til parkeringsbremsene. Også var det veldig slitt der "skoene" låser fast bakakselen. Mye slipejobb måtte til før det ble stramt nok. Derfor ble "kosejobben" jeg annonserte i forrige kapittel, med å montere de mange smådelene litt utsatt. Men slik er det, stillstand i perioder, deretter noen skritt tilbake, også plutselig går ting veldig greit før nye utfordringer melder seg.

Så var det tid for å åpne motor… Kirurg var Stig Rusten, mens undertegnede fungerte som operasjonssykepleier under opplæring. Råder og lagre ble godkjent, mens det må måles ordentlig før endelig diagnose på sylindrene kommer. Så langt veldig positivt!

Erik Sandberg ville ettergå jobben med å tette ved stikkaksler ettersom han ikke var tilfreds med resultatet, etter mye prøving og diskusjon blant de to ovennevnte og Arild Heie konkluderte de med at akslingene en gang var slipt med feil stigning slik at navet kommer for langt inn. Så i hvert fall en stikkaksel bør byttes. Stikkaksler er et svakt punkt, så det er det flere som har plukket av på vrak oppigjennom årene, så det er heldigvis greit å få tak i.

Foringene til forstillingen var helt utslitt, disse er erstattet, så nå er forstillingen stram og fin! Med en så enkel og spinkel konstruksjon som på disse bilene, er det om å gjøre å fjerne slark og dødgang der det er mulig. Og det er like greit å gjøre det under oppbygning av bilen i stedet for etter at alt er skrudd sammen og du irriterer deg over ulyder og slark.

Etter fire måneder så er akslinger og ramme gjenforent. For å gjøre det mobilt har jeg også satt på de gamle hjulene midlertidig. For meg var det en viktig rundingsbøye.


Nå er det bremser med tilhørende stag som er den neste jobben. Også må jeg velge hva slags hjul jeg skal gå for, har veldig slitne platehjul med mye jobb, og trehjul hvor tre av fire hjul visstnok er i god stand på hånd. Har ikke sett de ennå, men skal få de i hus før jul. Også er det jo slik at min "Super Touring" hadde platehjul som standard, det var betraktet som luksus den gangen. Det er jo mindre problemer med platehjul enn tre-eiker, samtidig er jo tre-eiker veldig sjarmerende…

Parallelt må jeg organisere overhaling av motor. Den skal ikke jeg ha mine udugelige kontorhender borti, så det må settes bort til fagfolk. Og det er det like greit å gjøre først som sist. Når jobben ovenfor er gjort så begynner det plutselig å ligne bil, og da må jo motor på plass!

Fortsettelse følger
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.
Tid til å lage siden: 0.190 sekunder